Posted in אימון משחק, לימודי משחק, עבודה עצמית במשחק

לראות את המלכודות שמשאירות אתכם באותו מקום.

924mousetrap1
1. אני הולך ברחוב.
במדרכה יש בור עמוק;
אני נופל לתוכו.
אני אבוד… אני חסר ישע.
אין זו אשמתי.
לוקח לי נצח למצוא דרך חזרה החוצה.
 
2. אני הולך באותו רחוב.
במדרכה יש בור עמוק;
אני מעמיד פנים שאינני מבחין בו.
אני נופל לתוכו שוב.
אני לא יכול להאמין ששוב הגעתי לכן.
אבל אין זו אשמתי.
ושוב לוקח לי נצח לצאת.
 
3. אני הולך באותו רחוב.
במדרכה יש בור עמוק;
אני רואה אותו.
אני נופל לתוכו בכל זאת… כוחו של הרגל.
עיני פקוחות;
אני יודע היכן אני.
זוהי אשמתי.
אני יוצא מיד.
 
4. אני הולך באותו רחוב.
במדרכה יש בור עמוק;
אני עוקף אותו.
 
5. אני הולך ברחוב אחר.
 
(מתוך ספר המתים והחיים הטיבטי. ותודה לטובה אלעזר!)
 
אז שימו לב להרגלים שלכם – גם במשחק, וגם בהתנהלות שלכם בתור שחקנים.
– מתי הרגלים ותבניות שאתם כלואים בהם מונעים מכם להתקדם.
– מתי אתם חוזרים על אותו דבר ואין תוצאות.
– מתי אתם נופלים לאותם הרגלים משחקיים על הבמה בצורה שלוקחת מכם את הכח ולא באמת מוציאה מכם משחק משובח.
– מתי אתם אתם הולכים לאודישנים עם גישה מסוימת שאתם אולי עדיין לא מודעים אליה אבל היא לא מקדמת אתכם.
– מתי אתם מתעקשים על דרך אחת ונכונה לעשות דברים וחוזרים עליה שוב ושוב מבלי להיות מוכנים לפקוח את העיניים.
– מתי אתם לא מוכנים לקחת אחריות על מה שאתם עושים בתור שחקנים – על הבמה ומחוצה לה, ובמקום זה מתקרבנים ומאשימים את הפרטנר, או את   הבמאי, או את המורה, או את המלהק, או את העולם.
 
אהבתי.
Posted in אימון משחק, לימודי משחק, נשימות, עבודה עצמית במשחק

לנשום ולהקשיב.

landscape-original-exo-mente-ok-como-afrontar-criticas-internet-12983537-1-esl-es-que-hacer-cuando-internet-te-odia-jpg

אני אדבר היום על שתי מיומנויות
שמרוב שאנחנו לוקחים אותן
כמובן מאליו אנחנו נוטים להזניח.

הרבה פעמים כשמשחקים
כל כך עסוקים בכל כך הרבה דברים,
ששוכחים לנשום 
ולא מקשיבים.

וזה לא משנה אם אף פעם לא למדת
משחק, אם יש לך הכשרה כלשהי,
או אם אתם שחקנים מקצועיים.
לא פעם אני הולך להצגה ורואה שהשחקנים
אשכרה לא מקשיבים זה לזה.
הם עושים בכאילו.

אני רואה שחקנים מעולים, מלאי כריזמה,
מיומנים, ווירטואוזים ומרגשים.
ואני רואה שהם משחקים לבד. הם במונולוג.
הם לא באמת באמת מקשיבים לפרטנרים שלהם.

לנשום ולהקשיב.


זה שני דברים שאני מדבר עליהם הרבה
ועובד עליהם עם שחקנים,
ואני מרגיש שהם כל כך מהותיים ובסיסיים.
אני יודע שהם יכולים לשדרג את
המשחק שלך בצורה מופלאה.

הקשבה ונשימה קשורים זה
בזה ותומכים זה בזה.

לנשום באמת ולא בכאילו.


לתת לאוויר להיכנס פנימה
ולשטוף את כל הגוף,
להרגיש את הזרימה הזאת
את הדינמיות הזאת
ולדעת שכמו שהנשימה
זורמת ומשתנה,
עולה ויורדת,
מתאמצת ומרפה-
כך גם המשחק.

כשנושמים המשחק לא קפוא.
הוא חי.

להקשיב באמת ולא בכאילו.


להקשיב למה שהפרטנר שלך אומר
כאילו זאת הפעם הראשונה
שהוא מדבר אלייך את הטקסט הזה.
להקשיב לא רק לדמות
שמשחקת מולך,
אלא לבן אדם עצמו,
לשחקן שנמצא שם.

להקשיב לא רק עם האוזניים
אלא עם כל הגוף,
עם כל החושים.

להקשיב לא רק למה שאומרים
אלא גם לאיך שאומרים את זה.
להקשיב לתוכן, לטון,
למה שיש מאחורי המילים.

להקשיב לגמרי ולא להיות עסוק
בכל מה שתכננת לגביי הסצנה.


אני שם לב שגם בחיים
ולא רק על הבמה,
אנחנו לא באמת תמיד מקשיבים.
מישהו מדבר איתנו
ואנחנו לא באמת איתו.
הרבה פעמים כבר
יש לנו תשובה בראש, או
איזה הפרעה כזאת או אחרת.

צריך להתאמן על הקשבה
אמיתית ומוחלטת,
כדי שאחר כך, כשתשחקו,
אתם תהיו מיומנים בזה באמת.

לנשום ולהקשיב.

אז תתחילו להתאמן על זה.
שימו לב בפעם הבאה כשאתם
בשיעור או בחזרה או באודישן –
שימו לב. האם נשמתם באמת?
האם אתם נושמים בכאילו,
מין נשימה בימתית מאומצת ומלודרמטית?
רק שימו לב ותנו לחמצן להיכנס ולצאת. באמת.

שימו לב כשאתם מדברים עם מישהו –
האם אתם מקשיבים לו
או לקולות שרצים לכם בתוך הראש?
נסו להגיע להקשבה מלאה ואמיתית.

זה אתגר כשאתם משחקים בהצגה בפעם המאה
ויודעים את כל הטקסט.
אז אתם חייבים להקשיב כאילו זאת הפעם הראשונה.
וכשמקשיבים למישהו באמת, אז גם עונים לו באמת.
מדברים אליו ולא אל הדמות שהוא מייצג.
תגובה אמיתית מגיעה מתוך הקשבה אמיתית.


ככל שאתם עושים את זה בצורה כנה,
נקייה, ומוחלטת,
רוב המשחק כבר נעשה עבורכם.
כי התגובות שיוצאות ממך,
הן אורגניות,
יצירתיות,
וקונקרטיות להווה שנוצר עכשיו.