Posted in Uncategorized, בלוג

המצב היצירתי.

היום דיברתי על התלמידים שלי על מצב יצירתי. The Creative State. המצב היצירתי.
הרבה מורים למשחק מדברים על זה, בראשם סטניסלבסקי.

מה זה המצב היצירתי הזה? איך מגיעים אליו?

לפעמים אני שומע שחקנים אומרים "התחברתי" או "שכחתי מה עשיתי ופשוט פעלתי והגבתי" או "הייתי ב "zone".

לפעמים הגוף והרגשות וקול והפעולות מתחברים בצורה הרמונית ולא צריך להתאמץ לעשות יותר מדי. נמצאים בנוכחות מלאה, החושים חדים, האיפולסים מוכנים, והמשחק נקי ומעניין ומדויק.

מצב יצירתי.

זה אומר להיות פתוחים לכל מה שהולך לקרות, לא לחשוב יותר מדי על התוצאה אלא להנות (או לסבול בהנאה) מהדרך. להיות משוחררים לחלוטין ועדיין דרוכים. זה לאהוב את העובדה שאתם לא יודעים מה הולך לקרות, אפילו אם עשיתם מאות חזרות ואתם יודעים.

אתם צריכים, בזמן שאתם לומדים להיות שחקנים ומפתחים את היכולות שלכם, למצוא גם דרך להיכנס למצב היצירתי הזה.

כשאתם שם, אתם יודעים את זה. והמשחק נהיה קל. לא צריך להתאמץ לייצר דברים באופן מלאכותי. המצב היצירתי שלכם פותר לכם הכל. הוא גם בדרך כלל יודע יותר טוב מכם מה לעשות ואיך לשחק.

זה משהו שפועל מעבר לשכל. זה קשור להקשבה ולנשימה. זה קשור לפתיחות ולהתבוננות. זה קשור לאיבוד המודעות העצמית ובו זמנית למודעות מלאה לכל מה שקורה.

להיכנס למצב יצירתי.

יש שחקנים שעושים את זה בשנייה ובלי בעיה. יש שחקנים שצריכים חימום, חימום פיזי או חימום קולי או מתיחות וקצת קפיצות. יש שחקנים שעושים מעין מדיטציה קצרה. מנסים להתחבר לתת מודע, או לאיזה עולם פנימי, או לסוג של שדה אנרגטי, או למליוני הדחפים והאימפולסים הרגשיים והיצירתיים שלהם. להיות פתוחים להשראה. להיות קשובים לכח היצירתי, לכשרון.

המצב היצירתי.

https://www.facebook.com/haim.acting.coach

שיעורי משחק אחד על אחד 0507609576

Posted in Uncategorized, בלוג

על העדינות שבאלימות.

כולכם נתקלים בהתמודדות עם גילום של דמויות אלימות. דמויות שהן אלימות באפיון שלהן ובאופי שלהן, או דמויות שיש להן סצינה אלימה, או סיטואציה אלימה. דמויות אלימות מבחינה פיזית או מבחינה מילולית או גם וגם. דמויות שהאנרגיה שלהן אלימה, שהפעולות שלהן אלימות, שהמחשבות שלהן אלימות, בכל מיני מינונים ורבדים. יש דמויות בעלות מן אלימות שקטה, משהו אגרסיבי וטעון, כמעט מאופקות אבל באכזריות. יש כאלה שהאנרגיה יוצאת מהן, יש להן ווליום גבוה ופיזיות מפחידה.

אני רואה תלמידים ושחקנים בסצנות ותרגילים, אני רואה אותם חווים את זה, מתעסקים בפעולות אלימות, כלפיי פרטנר או כלפיי עצמם, אני רואה אותם צועקים ואני רואים אותם דוחפים. אני רואה אותם מתבוננים במבט מלא בארסיות ואני רואה אותם זורקים דברים.

לפעמים זה עובד ולפעמים לא.

יש מניירות של אלימות ושל פעולות של אלימות, ולפעמים זה סתמי וריק, ולפעמים זה משמעותי ומלא ניואנסים. לפעמים זו אלימות כללית מול העולם לפעמים זאת סתם אלימות כללית אפילו לא מול אף אחד. לפעמים זה אישי, קונקרטי וישיר. לפעמים לשחק אלימות הופך להיות משהו בזבזני וריק, הרבה צעקות ומעט אפקט, ולעומת זאת לפעמים מרגישים את עומק העניין אצל הדמות ואצל השחקן,  מרגישים משהו מורכב יותר, מצליחים להזדהות עם הדמות, שונאים אותה, מזועזעים ממנה אבל מזדהים איתה.

חזרתי עכשיו מניו יורק, ושמעתי אומנית בשם Julie Tolentino מדברת על העבודה שלה ומציגה אותה. היא לא שחקנית, היא אומנית פרפומנס, או אולי פשוט אומנית, שמתעסקת עם דימויים של גוף ושל אלימות גופנית ושל נשיות. אבל היא לא שחקנית, היא לא מגלמת דמויות מתוך מחזות.

בכל מקרה, היא מראה קטעי ווידאו שלה ואימג'ים של דימויים מאוד אלימים ומיניים. כל מיני סצנות sm, עירום, דם, שליטה, קשירות. מסתבר שבשנות התשעים היא היתה פרפורמרית במועדון לסבי די קיצוני בניו יורק. היא מתעסקת עם אלימות.

אני שומע אותה מדברת על העבודה, אני מסתכל עליה, ואני רואה מישהי פגיעה, שברירית, כמו עלה נידף. היא מדברת בקול שקט ורועד, היא מופנמת ועדינה, היא מדברת וכל הזמן כמעט בוכה. היא כמעט שקופה בנוכחות שלה, מזכירה לי מישהי שרוצה חיבוק או אהבה, מישהי מאוד נחבאת אל הכלים. ואני מסתכל על האימג'ים האלימים שהיא מראה על המסך הגדול, וגם שם, בתוך כל הסצנות ההזויות האלה, אני מזהה את אותה עדינות ופגיעות בעיניים שלה.

האפקט של האומנות שלה ושל הזהות שהיא מציגה הופך להיות הרבה יותר משמעותי ואישי. אני איתה, לגמרי.

כמו שאמרתי, זה לא משחק והיא לא שחקנית, אבל זה גורם לי לחשוב על שחקנים ועל ההתמודדות שלהם עם אלימות.

תמיד תחפשו את הצד העדין והפגיע בתוך הדמות. זה לא חייב להיות יותר מדי ברור, ולא חייב להיות כל הזמן כשהדמות על הבמה. מספיק שיש איזשהו רגע, איזשהו סדק בתוך האלימות והכוחניות והאגרסיביות שמגלה את הצד השני של הדמות. זה נראה לי מעניין גם לשחקן וגם לקהל ובסופו של דבר גם לדרמה. גם לא צריך להגזים. אם יש דמות אלימה באופן מובהק, לא צריך כל הזמן להראות את הפגיעות שלה, מספיק רגע קטן, ומספיק לזכור שמתחת לכל מה שקורה קיים עוד רובד. העדינות שבאלימות מוסיפה עומק לדמות, מאפשרת לקהל לראות תמונה יותר רחבה, לגלות את הדמות בצורה אישית, ולהזדהות איתה.

היזהרו מהמלכודת מאחורי הדמויות האלה והסצנות האלה. חפשו את העדינות של האלימות.