Posted in אימון משחק, בלוג, לימודי משחק, עבודה עצמית במשחק

כשמבזבזים אנרגיה על הבמה.

leaky-bucket

 

יש רגעים על הבמה, במשחק שלכם, שמשהו נבנה ומתגבש ומעמיק.
אתם מתחילים את התרגיל או את הסצנה ומרגישים שזה הולך ומתעצם, או לחילופין הולך ומתדרדר.
יש איזשהו מהלך.
אתם מרגישים את זה והקהל מרגיש את זה.

לעומת זאת יש רגעים שזה מרגיש לא יעיל, שהרגע הבימתי מתבזבז.
רגעים שאתם לא מצליחים להחזיק.

אולי משהו רגשי לא מתממש וכל פעם שהרגש האמיתי מתקרב למשחק שלכם אתם בורחים ממנו ויש תחושה לא רציפה.
אולי זה משהו פיזי שבו אתם כל הזמן זזים על הבמה, ובעצם ומתנערים מהאפשרות של עומק.
יש שחקנים שיש להם המון מניירות קטנות וג׳סטות שגורמות למשחק שלהם להיראות מלוכלך ומבוזבז.
יכול להיות שהפעולות הבימתיות שלכם לא ממוקדות והמימוש שלהם לא קונקרטי כלומר משוחקק ומאולץ ומאומץ ובזבזני.
אולי זה משהו בכוונה הפנימית שלכם או במין הרגל בימתי של פיזור לכל עבר.

אז שימו לב לזה.

אני לא חושב שזה משהו רע,
כלומר אני חושב שיש רגעים בימתיים,
או דמויות מסוימות,
שנדרשת נוכחות בימתית כיאוטית ומפוזרת.
זה גם יכול להיראות מאוד מעניין על הבמה ולייצר אפקט צפייה לא נח אצל הקהל (לא נח במובן הטוב של המילה).

זה מתחיל להיות בעייתי כשזה קורה כל הזמן במשחק שלכם ושזה בעצם כל מה שאתם מכירים ומראים.
ומה לעשות,
אם אתם צריכים לקחת חמישה דליים של מים מהברז באמבטיה לסלון,
והדלי מלא בחורים,
והמים כל הזמן נשפכים החוצה,
אז זה בטח יהיה מעניין וחמוד ודרמטי בפעמים הראשונות,
אבל מתישהו זה כבר יהיה מעייף ולא חמוד בכלל.
ובעיקר – לא יעיל.

אני חושב עכשיו גם על עוד צורה של ביזבוז על הבמה.
לפעמים בשתי דקות הראשונות שלכם על הבמה אתם ״מבזבזים״ את כל מה שאתם יכולים להראות בחצי שעה הקרובה.
אתם מראים את כל הרגשות, את כל הצדדים הבימתיים שלכם, מיד בהתחלה.
אז ההתחלה הזאת אולי סופר מעניינת,
אבל אחר כך לא נשאר שום דבר חדש להראות.

בואו נגיד שאם אני טס מחר לחו״ל
אני לא אבזבז את כל הכסף שלי בדיוטי פרי..

אז שימו לב למה אם עושים במשחק שלכם, ולאיך אתם עושים את זה.
האם יש לכם נטייה לבזבז הכל?
האם יש לכם נטייה לפזר הכל?

אתם גם לא רוצים ליפול לכיוון השני.
אם לא רוצים משחק חסכני או קמצני, לא נדיב ואטום.

נראה לי, שכרגיל, הכל עניין של איזון.
מודעות ואיזון.

נסו דרכים שונות לשחק את הסצנה,
דרכים שונות מבחינת האיכות הבימתית של ביזבוז או חסכון.

נסו את זה.

 

Posted in אימון משחק, בלוג, לימודי משחק, עבודה עצמית במשחק, פעולות במשחק

לעשות הרבה. לעשות קצת.

DSC07668 copy

 

איזה כיף זה לעלות לתרגיל או לסצנה ולמלא את זמן הבמה,
ולעשות מלא דברים,
ולהרגיש מלא רגשות שונים,
ואינספור דברים עם הטקסט,
והמון פעולות בימתיות,
ומוזיקה
או סאונדים
וממש להראות את כל מה שיש לך,
ולהרגיש את הגוף במהירות שלו ואת התחלופה המטורפת בין מצבים,
ולהגביר את הקצב,
להגביר את המהירות,
ולנוע בין ווליומים שונים של הקול,
ולמצוא מקומות שונים בבמה לפעול בהם,
ולעבוד,
לעבוד הרבה,
לעבוד המון,
לפעול,
ולהרגיש הבעה עצמית,
ויצירתיות,
ותעופה,
ומשחק משובח,
ולדעת שזה מגיע לקהל,
ולנוע משיא לשיא,
ולהגיב בהמון דרכים לפרטנר.
העומס הזה,
יש בו משהו.

לעשות הרבה.

ואיזה כיף זה
לעשות משהו אחד על הבמה.
משהו קטן או משהו גדול.
אבל אחד.
ולהתרכז בו.
ואם זאת סצנה אז להיות הכי מינימליסטים בעולם.
לשים את כל תשומת הלב בפרט אחד על הבמה
(ולא משנה אם זה דקה או עשר דקות).

לעשות קצת.

אני לא מעדיף אחד על השני.
בעצם אולי זה תקופתי אצלי.
לפעמים אני אוהב שהמון דברים קורים על הבמה,
ואולי אני גם מוביל את התלמידים שלי לעשייה מרובה.
ולפעמים אני בווייב מינימליסטי,
ואני מכוון אותם לעשות ממש ממש קצת.

מה אתם עושים במשחק שלכם?
ואיך?

שימו לב להרגלים שלכם.
שימו לב למה אתם מביאים לבמה או למצלמה.
שימו לב ותנסו לעבוד הפוך.

האם ההרגל שלכם הוא לעשות הרבה?

אולי אתם זזים הרבה כשאתם משחקים ויש לכם הרבה מניירות וג׳סטות,
או אולי כשאתם מתכוננים לסצנה יש בכם מן דריכות שהולכת להוציא מכם המון המון דברים,
ואתם מרגישים שבא לכם להראות הכל עכשיו ושתוציאו את כל מה שיש בארגז הכלים שלכם.
אם כן – אז תנסו הפוך. תנסו להתרכז במשהו אחד. במומנט אחד. או בפעולה אחת. נסו את זה.
לעשות הכי מעט שאתם יכולים.

והאם ההרגל שלכם הוא לעשות קצת?

אולי אתם נוטים להיות שחקנים מימנמליסטים שתמיד מראים משהו מאוד קטן,
ויש לכם יכולת לתשומת לב מעודנת ומפוקסת,
ואתם לא חוששים למלא את זמן הבמה שלכם בקצת דברים וקצת מידע.
גם אם זה עובד לטובתכם ומוציא מכם משחק משובח – האם זה הרגל שכבר נטוע בתוככם – לעשות קצת?
נסו פעם הבאה להיות הכי עמוסים, מפוזרים, מהירים, מוגזמים, עושים המון, כל רגע במשחק שלכם כבר עולה על גדותיו, נסו להתאמץ בתוך זה.

לא משנה באיזה משבצת אתם מוצאים את עצמכם-
זה חשוב מ א ו ד  לאימון המשחקי שלכם לעבוד נגד ההרגלים שלכם.
וגם אם זה מרגיש מוזר או מלאכותי או משחק גרוע (ויש מצב שהתוצאה של התרגיל תהיה כזאת),
זה עדיין, אני מבטיח, יאמן אצלכם איזשהו שריר שבסופו של דבר יזניק את הנוכחות הבימתית שלכם קדימה.

ובסופו של דבר הקהל מתעייף גם מזה וגם מזה.
צריך איזון.
לעשות הרבה.
לעשות קצת.
לערברב ביניהם.

לפני כמה זמן, ביקשתי מתלמידה שלי, שהיא בדרך כלל משחקת מאוד בקטן ומאוד לא מתאמץ (ומאוד מאוד מוצלח)
לנסות בתרגיל הבא שלה לעשות הכי הרבה שהיא יכולה במסגרת התרגיל.
והיא ביצעה תרגיל ביחד עם פרטנרית,
ובואו נגיד שהיא לא בדיוק הפכה לג׳ים קארי.
היא עדיין היתה מאוד מעודנת.
אבל משהו פנימי בה היה אחר. היא הרגישה לי אחרת.
הרגישה יותר סוערת והפוכה מבפנים.
אז שאלתי אותה – מה? מה קרה? מה עשית?
והיא אמרה – החלטתי שאני עושה הכי הרבה שאני יכולה כרגע.
ובזמן התרגיל הרגשתי שאני עושה המון ואפילו יכולה יותר ורוצה יותר.
ואיך יצא לדעתך? שאלתי אותה.
מרגיש לי מוזר. מרגיש שאני מתאמצת, אבל יש בזה משהו כיף.
לא הרגשתי שעשיתי הרבה. אבל היתה לי סוג של בחילה. (כל הכיתה נקרעת מצחוק).

גם אם בתוצאה הבימתית זה לא יהיה all over the place,
לפעמים
מספיק שתהיו בתחושה שאתם עושים המון,
ומשהו ישתנה.
אז בעצם,
מספיקה הכוונה או ההתכווננות,
או ההחלטה הפנימית.
עצם ההחלטה מהדהדת החוצה ומביעה את עצמה בנוכחות הבימתית שלכם.

לעשות הרבה.
לעשות קצת.
תחשבו על זה.
ותנסו דברים.

(צילום חנני הורוביץ, סדנת פברואר 2019).